lördag 12 februari 2011

Kladdkaka

Solen skiner utanför fönstret och jag inser hur mycket jag saknar den under vinterhalvåret. Tanken på hur mycket mer vi nu kommer att få se solen gör mig överlycklig. Jag älskar våren, sommaren och allt de för med sig.

Förra året blev ju lite annorlunda, milt sagt, så nu längtar jag så mycket till våren att jag nästan inte orkar vänta. Att kunna umgås med vänner utomhus och grilla, eller ta en springtur i skogen med kärleken. En resa vore underbart, till Italien kanske, men nej, inte denna vår. Max måste bli starkare först. Istället får våren väntas in här på hemmaplan.

Ikväll är det fest. Om allt går som det ska kommer jag och Kristoffer kunna gå ut tillsammans och lämna Max hemma med mina föräldrar. Ska vi äntligen få göra något tillsammans? Vi håller tummarna för det.

Max sover och jag blir rastlös så nu slänger jag ihop en kladdkaka som pappa kan få njuta av under kvällen. Det finns nog ingen som älskar sötsaker som min far. När han var liten åt han bröd ur ett glas med honung i. Det kanske säger er en del om hur mycket han älskar smaken sött.


Kladdkaka
2 ägg
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 krm salt
1,5 dl vetemjöl
100 g smält smör

Smörj och bröa en rund bakform, 23 cm i diameter.
Vispa först ägg och socker poröst. Blanda övriga ingredienser och rör ner i smeten. Häll smeten i formen och grädda i ugnen i 17 minuter 200 grader.
Servera med vispad grädde eller lingonparfait.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar