söndag 6 februari 2011

Semifreddo - italiensk glass

När fredagskvällen inte blev som vi hade tänkt fick lördagen bli det. Jag hade under fredagen gjort en Semifreddo och vi smakade alltså inte på den förrän igår. Lite småförkylda, Semifreddo att äta och Sagan om ringen att se på så blev gårdagskvällen riktigt mysig.

Semifreddo betyder halvfryst på italienska och ska serveras så, då är den som krämigast och helt underbart god. Det är en populär efterrätt och kan varieras i det oändliga. Denna gång fick det bli blåbär i massor. Jag hade blåbärschoklad hemma och blåbär i frysen. En blåbärssemifreddo.

Solen skiner helt underbart här i Stockholm. Max och Kristoffer är båda sjuka och sängliggnades så jag säger hej här och ger mig ut på en långpromenad innan de vaknar och behöver mig igen.



Alexandras Semi freddo (6 portioner)
100 g Lindt Excellence - Blueberry Intense
2 äggulor
1msk socker
2 äggvitor
1 msk socker
1 dl vispgrädde
1 dl turkisk/grekisk yoghurt
50 g mandelspån
1 dl blåbär
4 nävar maränger

Gör så här:
Rosta mandeln i en torr stekpanna, låt svalna. Finhacka chokladen och smält den i ett vattenbad eller i mikrovågsugn. Blanda äggulor och socker. Vispa äggvitor och socker till ett vitt, hårt skum. Vispa grädden fluffig och blanda med yoghurten. Rör ihop äggulor med chokladen och blanda ner i gräddyoghurten och sist de uppvispade vitorna. Blanda i den rostade mandeln, blåbären och massor med krossade maränger i smeten.

2 kommentarer: