lördag 13 augusti 2011

Chokladglass

Så var det dags för lite chokladglass och den blev riktigt god även denna och jag börjar undrar hur jag någonsin ska kunna äta och njuta av köpt glass igen. Då får det nog bli Ben & Jerrys.
Här har ni receptet i alla fall för den glassugne.

Chokladglass
3 äggulor
100g florsocker
2,5dl standardmjölk
2 dl vispgrädde
15g kakao

Vispa ägg, socker, kakao och 0,5dl mjölk tills kakaon har lösts upp. Tillsätt resten av mjölken och rör om ordentligt.
Vispa grädde och blanda den med kakaoblandningen. Se till att alla ingredienser blandas ordentligt. Slå på glassmaskinen och häll blandningen i nedkylningsskålen. Tillredningstid 40 minuter.


8 kommentarer:

  1. JAG TESTA GÖRA EN MEN RÅKA BLANDA IHOP SÅ JAG TA GRÄDDEN I FÖRST OCH MJÖLKEN SEN MEN TROR DEN KOMMER BLI BRA ÄNDÅ

    SvaraRadera
  2. Självklart går det även att blanda i grädden först. Tror bara att det blir lättare att blanda ut om man tar mjölken först.

    SvaraRadera
  3. En undran bara. Glassmaksinen ska stå och brumma med detta i 40 minuter men sen av erfarenhet så är glassen ALDRGI fryst och tjock. hHar haft glassmaskin ett bra tag och de recept man får är antngen dåligt skrivna utan förklaringar på vad saker och tig är, t.ex half&half el vispad dessert topping.
    Men mitt tips är att inse att man behöver frysa in glassen efteråt. Dels bör den stå minst 6 timmar i kylen innan den hälls i glassmaskinen och sen ytterligare en stund i frysen. Ju längre tid desto bättre. Serveras aldrig direkt efter vispning.

    SvaraRadera
  4. Visst blir den bäst om den får vara i frysen en stund. Gärna minst tre timmar, men min maskin brukar få glassen att bli hyfsat klar efter 40 minuter. Annars räcker 30 om det finns tid för stund i frysen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. var glassen god :) ska göra den hemma :) :)

      Radera
  5. Den var god. Min hallonglass är bättre men den har är också god. Lycka till!

    SvaraRadera
  6. måste man andvända glassmaskin ?
    kan man använda degmaskin ,kanske??

    SvaraRadera
  7. Tyvärr måste du ha något som fryser glassen medan maskinen arbetar. Testa att frysa lägga glassmeten i frysen direkt och rör om själv var 45 minut. Berätta gärna hur det gick.

    SvaraRadera