torsdag 24 februari 2011

Mazarinkaka och lunchbesök

Idag har Max fått busa och leka med sina vänner. Det är verkligen underbart att få se honom så glad och nyfiken. Min son är en granskare och han är väldigt observant. Jag har alltid varit lite för snabb i allt så för mig att se hur han iaktar människor och noterar allt de gör är så häftigt. Många blir osäkra i hans närvaro. Säger "Men oj så du tittar på mig" eller så gör de grimaser för att få honom att skratta istället för att iakta.

När hans vänner var på besök idag visade han stolt upp sitt hem som om det vore första gången de var här. Han visade de mest intressanta lådorna och möblerna. Åh så söt han var och trött blev han efter nästan fyra timmar med kompisbus.

Till efterrätt hade jag gjort en mazarinkaka. Den blev riktigt god, men inser att jag kanske måste börja ge bort allt mitt bakande. Om bröllopsklänningen ska passa i augusti kan jag ju inte äta sötsaker var och varannan kväll. Nu räddar ju inte amningen mig längre.

Mazarinkaka
25 malda mandlar
4 st malda bittermandlar
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 1/2 dl mjölk
1 uppvispat ägg
150 g smält smör


Glasyr
3 dl florsocker
1/2 dl vatten
några droppar citron

Blanda alla torra ingredienser väl och häll sedan i mjölken och det uppvispade ägget. Sist häller du i det smälta smöret. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant. Grädda i 50 minuter på 175 grader.

Låt kakan svalna.

Blanda florsocker, vatten och citron väl och bred det över kakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar