onsdag 29 juni 2011

Black and White kladdkaka

Jag har så länge jag kan minnas varit svag för choklad. Vit som mörk. Allt njuts oerhört av mina smaklökar. När jag hittade detta recept på Bloglovin kunde jag inte göra annat än att baka den. God blev den. Ljuvlig. En chokladbomb i munnen exploderade och vi frossade, slukade, hyllade och midsommarberusade som vi var glömde vi bort att ta en bild på det goda. Ni får istället bilder på några av de vackra platserna som vi var på under midsommar.






Avkoppling till "Max"


Mörk kladdkaka
100g mörk choklad (70%)
100g smör
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
1dl socker
1/2tsk bakpulver


Vit kladdkaka
100 g vit choklad
100g smör
2 ägg
1 1/2dl vetemjöl
1dl socker
1/2tsk bakpulver


Gör smeterna var för sig men följ dessa instruktioner för båda.
Smält choklad och smör i en kastrull. Vispa socker och ägg poröst. Blanda samman chokladen med äggsmeten. Tillsätt mjölet och bakpulvret och blanda med en slickepott till en jämn smet.

Smörj en form med löstagbar botten och häll först den mörka smeten och sedan den ljusa. Grädda i mitten av ugnen i 20 minuter på 200 grader. Låt kakan svalna helt och ställ den sedan i kylskåp. Ät kakan med färska jordgubbar och grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar