torsdag 9 juni 2011

Kiwi- och citrusmarmelad

Marmelad. Sött och gott. Jag bestämmer mig för att göra ytterligare en marmelad. Vi ska ha vänner över på middag så brieost med salami och marmelad till förrätt känns alldeles, alldeles rätt. Jag bestämmer mig för att göra mina parmesankex till. Receptet har ni här:

http://systerdessert.blogspot.com/2011/03/overraskningsmiddag.html

Frukten jag har hemma är kiwi, citron och lime så jag bestämmer mig för en söt och syrlig marmelad. Nästan som den som jag tog med mig till Italien, men denna har lite mer citron i sig och även lime.



Kiwi- och citrusmarmelad
8 kiwi
2 citroner (saften och skalet)
2 lime (saften och skalet)
2,5 dl syltsocker


Skala och skär fruktköttet från kiwin i bitar. Lägg det i en kastrull tillsammans med syltsocker, saften och skalet från citronerna och limen. Låt koka och krossa sedan kiwifrukten genom att vispa med en ballongvisp. Koka marmeladen i ca 8 minuter eller tills den klarar marmeladprovet. Häll på burk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar