lördag 4 juni 2011

Tiramisu

För några år sedan gjorde jag Tiramisu efter ett recept av Tina, kocken, som smakade så illa att min mormor rynkade på näsan och höll med mig om att den inte gick att äta. Inte förrän nu vågade jag mig på Tiramisu igen. Denna gång med grundreceptet från Italien. Receptet som vi familjen Petrov alltid annars har gjort och hädanefter alltid kommer att göra.



Tiramisu (8 personer)
1,5 pkt savoiardikex
6 koppar starkt kaffe (kallt)
3 ägg
6 msk socker
1 pkt mascarpone






Vispa grädden riktigt hårt. Dela äggen och visa sedan äggulorna med sockret. Vispa sedan äggvitorna till hårt skum. Blanda allt även mascarpone.
Doppa varje kex i kaffet (snabbt - annars blir kakan för blöt). Lägg kräm i botten och sedan ett lager med kex. Pudra med kakao. Bred kräm över kexen och sedan ett nytt lager med kaffedoppade kex. Pudra med kakao. Bred kräm över kexen och pudra med kakao. Låt stå i kylen i minst 4 timmar innan servering. Helst över natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar