torsdag 15 december 2011

Hallonfudge

Dessa chokladfudge gör jag varje jul, men i år gick det inte lika bra som innan. De ser lite torra ut och när jag blandade chokladen i fudgesmeten gick det inte riktigt att få dem att smälta samman. Vet inte vad jag gjorde för galet. Kan den ha fått koka för länge tro? Blir att testa igen nästa vecka. De blev goda i alla fall så de kommer nog att gillas på julafton, men hum, de ser inte alls så fina ut som jag innan hade hoppats på. Här kommer i alla fall receptet. Sänker koktiden till 10-15 minuter så ska de nog blir suveräna.




Hallonfudge
50g smör
3dl vispgrädde
3dl socker
1dl ljus sirap
100g hallonchoklad 70% 








Smält smöret i en tjockbottnad gryta. Tillsätt grädde, socker och sirap. Koka utan lock, rör om då och då. Koktid ca 10-15 min i en vid gryta. Ta grytan från värmen. Hacka chokladen och rör ner den i smeten. Rör tills den har smält. Häll upp smeten i en form klädd med smörpapper ca 20 x 20 cm. Låt den kallna och skär i bitar. Förvara kallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar