måndag 19 december 2011

Kolakakor

Jag har varit rättså dålig på att blogga de senaste dagarna, det lovar jag att ändra på. Hade nämligen en jättestor tenta i Patofysiologi idag som jag pluggat massor till. Nu är den över i alla fall så nu ska jag försöka ta lite jullov trots att vi inte har något rikigt jullov.
Så nu ikväll passade jag i alla fall på att baka lite kolakakor. Skippade dock ingefäran denna gång men jag tycker de blev lika goda ändå.





Kolakakor
100 g smör
1 dl socker
2 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 msk ljus sirap
(1 tsk ingefära)







Blanda smöret och sockret poröst i en skål. Tillsätt resten av ingredienserna. Dela sedan upp degen i 3 lika stora delar, rulla dessa till långa längder på ca 40 cm. Platta ut dessa på en plåt.
Grädda i ugnen på 175 grader i 10-12 min
Skär sedan de varma längderna i sneda kakor på ca 2-3 cm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar