måndag 9 april 2012

Chokladpannacotta

Efter veckor med flyttkartonger som min närmsta vän är jag nu tillbaka här på bloggen med en massa smarriga recept. Nej, jag har inte hunnit baka så mycket som jag hade önskat, men jag har ändå hunnit med en del mellan flyttkartonghänget. Ja sisådär en tre tårtor, en chokladpannacotta och några saker till som inom kort kommer att publiceras här.



Chokladpannacotta
5 dl grädde
0,5 dl socker
1 vaniljstång
0,5 dl kakao
4 gelatinblad






Skär ett snitt i vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg fröna och vaniljstången i en kastrull. Häll på vispgrädde och tillsätt sockret. Häll i kakaopulvret och vispa till en jämn smet. Låt koka upp. Rör om och låt småputtra 5 minuter. Ta av kastrullen från plattan, viktigt! (det får inte koka när du lägger i gelatinbladen för då skär det sig.) Lägg i gelatinbladen (följ instruktionerna för gelatin innan) och rör om så att de löser sig. Plocka ur vaniljstången. Häll upp i portionsglas och ställ in i kylen minst 4 timmar så att det stelnar.

Servera gärna med färska hallon!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar