lördag 18 december 2010

Hemmagjord senap

Så här innan jul är det alltid roligt att mixtra med det man har hemma och skapa något som man hoppas på kan bli bra. Igår när Kristoffer var och julhandlade och drack massor med öl med grabbarna fick jag för mig att göra egen senap. Innan har det varit Kristoffer som har gjort julsenapen här hemma, men vem säger att man inte göra flera?

 Nu ska senapen stå till julafton så jag får återkomma med om den blev god, men jag kan inte tänka mig annat.


Hemmagjord honungssenap
3/4 dl Coleman's senapspulver
2 msk rapsolja
3 msk vitvinsvinäger
3 msk flytande honung
2 msk socker (gärna råsocker)
1/2 tsk salt
1 msk ljummet vatten
1 tsk potatispulver




Blanda alla ingredienser väl i en kastrull och låt sjuda på svag värme under omrörning i några minuter. Häll upp på burk och låt svalna innan locket sätts på. Senap smakar bäst när den har fått stå och mogna till sig i några dagar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar