onsdag 29 december 2010

Lingonparfait

Idag bestämde vi oss för att åka tunnelbana in till stan för att träffa Linda. Tanken på att åka bilen in och krångla med barnvagn som ska i och ur bilen, samt att hitta parkering lockade inte så då fick det bli tunnelbanan. När vi sedan kom hem var Max lite varm och ganska snabbt insåg jag att lillskrutten hade feber. Snacka om att få dåligt samvete! Jag antar att det är tänderna som spökar, men stackars liten ändå. Det är aldrig kul med feber oavsett orsak till den. När vi väl var inne i stan passade jag på att köpa lite snygga kläder till Max som han ska ha på söndag när vi ska fira att han blir ett år med familjen. Till mig själv hittade jag ingenting tyvärr, men jag har ju morgondagen på mig att leta.

Nu är det snart nyårsafton och jag börjar faktiskt längta både till kvällen och till det nya året. Detta år har varit ja, lite speciellt så jag ser fram emot ett nytt år som förhoppningsvis blir lite lugnare. Nog har jag världens bästa och coolaste son som klarar allt, men han har spenderat tillräckligt många veckor på Astrid Lingrens så det räcker och blir över.

Häromdagen bjöd jag Kristoffers familj på denna goda efterrätt och tänkte då att den passar ju alldeles utmärkt som efterrätt på nyårsafton. Lingonparfait med kladdkaka. Parfaiten är inte alls så söt så det passar perfekt med en kladdkaka till. Använd gärna portionsformar som jag har gjort så blir det lite mer lyxigt. Lycka till!


Lingonparfait (4 portioner)
1 dl rårörd lingonsylt
2 äggulor
1/2 dl florsocker
2 dl lätt cream fraiche
1 dl vispgrädde
20 st små maränger




Blanda lingonsylt, äggulor och florsocker. Rör i lätt cream fraiche. Vispa grädden och rör i den. Häll upp i portionsformar eller klä en avlång form med plastfolie. Varva lingonsmeten med maränger. Låt stå i frysen i minst 4 timmar. Om du har använt en avlång form skälp upp och skär i bitar. Garnera gärna med lingon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar