torsdag 24 mars 2011

Broccoli- och salamipaj

Dagen började med en långpromenad till Kungsholmen för att äntligen få den efterlängtade klippningen. Max sov igenom hela promenaden och vaknade inte förrän vagnen skumpade in hos Madde på Chop Shop.

För var dag som går inser jag vilken underbar son jag har. Han satt i en timme i vagnen och tittade på när jag blev klippt utan att ens klaga en enda gång. Killen i stolen bredvid var tydligen rolig att prata med som blev lite sugen på barn när han hört Max berätta hur roliga de små är. Ja, killen nämnde faktiskt till frisören sin att flickvännen vill ha barn och att han nog börjar bli redo för det han med, fniss.

Snygg och glad tog jag med sonen på en lunch i Västermalmsgallerian. Vi hade inte hunnit långt med lunchen innan trevligt sällskap dök upp. Patricia och födelsedagsbarnet Agnes kom förbi och gjorde oss sällskap. Alltid lika trevligt.

Igår gjorde vi en supergod paj här hemma som jag tycker att ni borde testa.


Broccoli- och salamipaj
125 g rumsvarmt smör
3 dl vetemjöl
3 msk vatten

300 g broccoli
100 g salami
100 g riven ost



äggstanning
2 ägg
2,5 dl mjölk
salt peppar

Arbeta ihop smör och mjöl. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en smidig deg. Tryck ut degen tunt en ugnssäker form. Placera ut broccolin, salamin och osten. Häll till sist över äggstanningen (Blanda ägg, mjöl, salt och peppar i en separat skål). Grädda i nedre delen av ugnen i 30 minuter på 200 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar