torsdag 13 september 2012

Fikonglass

Ikväll testade jag att göra fikonglass för första gången. Som jag har skrivit innan så är jag väldigt förtjust i fikon och glass är jag ju galen i så kombon borde bli ritktigt bra. I alla fall enligt mig, och det blev den. 

Det bästa av allt var att sötaste Max ville hjälpa till. Inte säger man nej till det.





Fikonglass
3 mogna fikon
1 dl socker
3 dl grädde
1 dl mjölk
2 ägg

Skala fikonen och lägg dem i en kastrull tillsammans med sockret. Låt koka i fem minuter eller tills sockret har blandats väl med fikonen. Rör sönder fikonen med gaffel eller vispa hårt med visp. Låt svalna. Ställ gärna i kylskåpet över natten. Vispa grädden och blanda i mjölken, äggen och fikonmousset. Rör försiktigt, men se till att allt blandas. Häll i glassmaskinen och följ instruktionerna för din glassmaskinen. Jag körde i 20 minuter och sedan i frysen i 3 timmar innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar