tisdag 11 september 2012

Lingonsylt

Och så var det dags för lite egengjord sylt här hemma. Denna gång blev det lingonsylt. Körde en vanlig klassiker utan några utsvävningar. Vill helt enkelt ha en "ren" lingonsylt till köttbullarna eller rågmjölsgröten. Den som jag aldrig äter, gröten alltså, men som jag minns att jag älskade på dagis. Ja, förr hette det ju så. Jag kanske får ta och köpa mig lite rågmjölsgröt så jag kan få njuta av lingonsylten lite oftare. 





Lingonsylt
1 kg lingon
5 dl syltsocker

Skölj och rensa lingonen från skräp och häll ned lingonen och sockret i en kastrull. Låt småkoka på medelvärme i ca 10 minuter. Avlägsna skummet som bildas så förlänger du hållbarheten. Häll i rena glasburkar. Det spelar ingen roll om du väntar till sylten svalnat eller inte. Om du vill kan du ställa glasburkarna i ugnen på 100 grader i 30 minuter så förlänger du hållbarheten ytterligare lite mer. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar