fredag 14 januari 2011

LCHF-chokladmousse för kärleken

Idag besökte vi Minisats igen och denna gång blev jag utan "Max mamma till Minisats".

När vi kom dit såg Max Gustav och Cissi. Han blev jätteglad och godkände den gröna mattan direkt och började lekta med en bläckfisk. Ja, med det gossedjuret lekte han igenom hela mitt träningspass, stretching och när jag kom för att hämta honom, ja då lekte han med bläckfisken. Cissi sa att de andra barnen hade varit arga, gråtit och skrikit, men Max han var som Ferdinand och bara tittade upp på de arga barnen och ner igen på sin bläckfisk.

Jag är supernöjd. Det är inte varje dag jag får massor med kilometrar i benen och sedan en stretching i lugn och ro med Kristin, ja det var verkligen mysigt.

Väl hemma gjorde jag en efterrätt, det är ju fredag, men för att göra Kristoffer supernöjd valde jag en LCHF-chokladmousse med färska bär.



LCHF-chokladmousse (4 portioner)
100g 70% choklad
2,5dl lättvispad grädde
2 äggulor
4msk likör Disaronno (Amaretto)

Smält chokladen i vattenbad. Låt svalna något. Vispa ner äggulorna, en i taget. Rör ordentligt så det blandar sig till en slät smet. Rör ner lite av den lättvispade grädden i chokladmoussen och blanda ordentligt. Tillsätt resterande grädde och rör om tills allt är ordentligt blandat (vispa inte för hårt, då blir det grynigt). Häll upp i 4 serveringsglas och låt stå i kylen tills det stelnat. Servera med hallon och blåbär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar