onsdag 19 januari 2011

Pannacotta

Dagarna bara springer iväg och jag hinner knappt sätta mig ner och skriva några rader, men i måndags hade vi finbesök på kvällen av Natti, Thomas och min mamma.

Jag passade på att göra den goda laxen som vi åt hos familjen Roupé och sedan avslutade vi middagen med vaniljpannacotta med jordgubbssås som blev riktigt god om man får säga det själv. Därför lägger jag upp receptet och hoppas på att fler njuter av denna underbart goda, italienska efterrätt.





Pannacotta
5 dl grädde
1 dl socker
1 vaniljstång
4 gelatinblad

Jordgubbssås
1 dl jordgubbar
0.5 dl vatten
2 msk florsocker

Skär ett snitt i vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg fröna och vaniljstången i en kastrull. Häll på vispgrädde och tillsätt sockret. Låt koka upp. Rör om och låt puttra 5 -10 minuter. Ta av kastrullen från plattan, viktigt! (det får inte koka när du lägger i gelatinbladen för då skär det sig.) Lägg i gelatinbladen (följ instruktionerna för gelatin innan) och rör om så att de löser sig. Plocka ur vaniljstången. Häll upp i portionsglas och ställ in i kylen minst 4 timmar så att det stelnar.

Blanda jordubbar och vatten i en kastrull och låt koka 5 minuter. Lägg i florsocker och rör om. Häll jordgubbssåsen på pannacottan och servera.

1 kommentar:

  1. Fin bild du lyckades med :) Ser lika smarrigt ut som det var.

    SvaraRadera