fredag 21 januari 2011

Morotskaka á la Saltsjöbaden

Tiden går så sjukt fort nu att jag knappt hinner med. För ett år sedan stannade vårt liv av och stod stilla i flera månader men tur är då att vi fick världens coolaste och starkaste son för det resulterade i att vi fick hem honom hyfsat snabbt och kunde gosa på hemmaplan.

På sjukhuset träffade vi en massa underbara människor som vi fortfarande umgås med idag både för vår och Max skull. Vi förstår varandra och nu har våra hjärtan blivit ett år. Det firades ute i Salsjöbaden vid vattnet med den allra bästa utsikten. Jag inser mer och mer att jag vill bo vid vattnet, skogen och inte vid bilar och avgaser. Hur kan man säga nej till detta?





Anna och Esther bjöd på en jättegod lunch och sedan en supergod morotskaka som jag bara måste dela med mig reseptet på. Baka och njut kära läsare!



Morotskaka
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 tsk vanillinsocker
1 krm salt
1/2 dl matolja
3 dl rårivna morötter

Glasyr
50 g Philadelphia-ost
30 g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
1 tsk vanillinsocker

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda alla torra ingredienser. Häll ned olja och morötter i äggsmeten och sist i med mjölblandningen. Grädda 40 minuter (eller kanske lite kortare, då blir den extra saftig tycker jag) i 175 grader i bröad form.

Glasyr: Rör samman ingredienserna och bred på kakan när den har svalnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar