torsdag 8 september 2011

Raggmunk med bacon

Ikväll bjöds det på raggmunk här hemma. Jag måste erkänna att jag inte riktigt har några goda minnen från just den rätten. Skolmat. Blä. Men oj så gott det blev. Kristoffers raggmunk smakade så mycket bättre än vad jag någonsin hade kunnat hoppas på. Detta är helt klart ett middagstips som ska hamna här mina kära läsare. Ni är några som kikar in varje dag och det uppskattas så skriv  gärna några rader och berätta vilka ni är. Inget måste men vore väldigt trevligt.

Raggmunk med bacon
2 dl grahamsmjöl
1 tsk salt
4 dl ekologisk standardmjölk
2 ägg
800 g potatis med skal
Vispa ihop mjöl, salt och lite av mjölken till en jämn smet. Vispa ner resten av mjölken samt äggen. Riv potatisen, gärna med skalet kvar, på den grova delen direkt ner i äggsmeten. Smält lite smör i en stekpanna. Klicka och bred ut smeten i stekpannan. 1dl smet per raggmunk ungefär. Stek raggmunken någon minut på varje sida så att de blir gyllenbruna. Stek fläsket och servera med lingonsylt. 




2 kommentarer:

  1. Åh, raggmunk - bland det godaste jag vet! Skulle också ha ätit det ikväll, men orkade inte ställa oss och laga mat så det blev en betydligt onyttigare - och absolut inte lika god - pizza istället...

    Måste tipsa om att riva i morot och palsternacka också nästa gång - blir om möjligt ännu godare! Och att hälla lite kanel i lingonsylten till - mmmm, bryter av jätte-bra mot sältan i fläsket/baconet och sötman man får av palsternackan... :)

    Kram, A

    SvaraRadera
  2. Tackar! Det ska jag helt klart testa. Håll utkik här på bloggen så kanske ditt tips dyker upp.
    Kram

    SvaraRadera