fredag 8 april 2011

TEC100-pepp & Hallon- och kokoskaka

Nu börjar det dra ihop sig här hemma. Om några timmar står Kristoffer, Tobbe, Marcus och Mattias vid starlinjen för kanske den  största utmaningen någonsin i deras liv. Jag och Max kommer att stå där och heja drickandes kaffe och ätandes på denna underbart goda kaka.



Jag testade att göra den där Hallon- och kokoskakan som jag såg på Gamla Orangeriet utan att egentligen veta hur jag skulle göra, men som tur var blev den jättegod. Vi har precis fikat och haft det sista myspeppsnacket innan loppet. Jag hejar redan nu!





Receptet på kakan kommer här.

Hallon- och kokoskaka 
500 g hallon
1/2 dl florsocker

75 g smör
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
Kokos

Kokostäcke
75 g smör
2 dl socker
1 dl sirap
1,5 dl grädde
1 pkt kokos

Ugn 175 grader
Smörj och strö kokos i en form med löstagbar botten. Lägg hallonen i botten.
Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör ner blandningen i äggsmeten. Tillsätt matfett och mjölken. Rör tills smeten är jämn och slät.  Häll smeten över hallonen. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 60 minuter.

Gör undertiden kokostäcket.
Smält smöret och blanda i resten av ingredienserna. Låt småkoka i fem minuter.
Ta ut kakan och bred ut kokostäcket. Satt in kakan i ugnen igen i ytterligare 10 minuter, men nu på 200 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar